dnes je 20.4.2024

Input:

§ 111 Minimální mzda

1.11.2013, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 11 minut

2.6.111
§ 111 Minimální mzda

Ing. Ivan Tomší

Úplné znění

§ 111
Minimální mzda

  1. (1) Minimální mzda je nejnižší přípustná výše odměny za práci v základním pracovněprávním vztahu podle § 3. Mzda, plat nebo odměna z dohody nesmí být nižší než minimální mzda. Do mzdy a platu se pro tento účel nezahrnuje mzda ani plat za práci přesčas, příplatek za práci ve svátek, za noční práci, za práci ve ztíženém pracovním prostředí a za práci v sobotu a v neděli.
  2. (2) Výši základní sazby minimální mzdy a dalších sazeb minimální mzdy odstupňovaných podle míry vlivů omezujících pracovní uplatnění zaměstnance a podmínky pro poskytování minimální mzdy stanoví vláda nařízením, a to zpravidla s účinností od počátku kalendářního roku s přihlédnutím k vývoji mezd a spotřebitelských cen. Základní sazba minimální mzdy činí nejméně 7 955 Kč za měsíc nebo 48,10 Kč za hodinu; další sazby minimální mzdy nesmí být nižší než 50 % základní sazby minimální mzdy.
  3. (3) Nedosáhne-li mzda, plat nebo odměna z dohody minimální mzdy, je zaměstnavatel povinen zaměstnanci poskytnout doplatek
    1. ke mzdě ve výši rozdílu mezi mzdou dosaženou v kalendářním měsíci a příslušnou minimální měsíční mzdou nebo ve výši rozdílu mezi mzdou připadající na 1 odpracovanou hodinu a příslušnou minimální hodinovou mzdou; použití hodinové nebo měsíční minimální mzdy se sjedná, stanoví nebo určí předem, jinak se pro účely doplatku použije minimální hodinová mzda,

    2. k platu ve výši rozdílu mezi platem dosaženým v kalendářním měsíci a příslušnou minimální měsíční mzdou, nebo

    3. k odměně z dohody ve výši rozdílu mezi výší této odměny připadající na 1 hodinu a příslušnou minimální hodinovou mzdou.

Komentář
Komentář
  • Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění

    • § 112 – zaručená mzda

  • Nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů

Komentář
Komentář

Účel úpravy minimální mzdy

Pro zaměstnavatele se minimální mzdou vymezuje nejnižší možná úroveň nákladů na mzdy (k těmto nákladům je nutno připočíst povinné příspěvky zaměstnavatelů na sociální a zdravotní pojištění). Pokud výnosy z podnikatelské činnosti neumožňují pokrýt tyto minimální náklady, může být ohrožena, stejně jako při nezpůsobilosti pokrývat jiné náklady, existence zaměstnavatele. V tom tkví i úskalí stanovení nepřiměřeně vysoké minimální mzdy. Jejím růstem se zvyšují náklady práce zaměstnavatele, kteří nejsou-li přinuceni ukončit svoji činnost, hledají možnosti snížení nákladů práce snižováním počtu zaměstnanců, což může vést ke snižování zaměstnanosti. Zvyšování úrovně minimální mzdy a její přibližování úrovni mezd zaměstnanců s vyššími výdělky může vést k zužování diferenciačního pásma a k oslabení stimulační funkce mzdy u zaměstnavatele.

Minimální mzda je velmi citlivou veličinou vnímanou jednotlivými účastníky procesu odměňování zcela protikladně. Proto je důležité, aby stanovování její úrovně probíhalo za vyrovnané účasti zástupců zaměstnavatelů, zaměstnanců i vlády, která ji formou nařízení vyhlašuje. Přes určité nevýhody (nerespektování různých úrovní mezd v jednotlivých odvětvích a regionech, nepružná reakce na vývoj spotřebitelských cen, deflaci nebo na okamžitý hospodářský vývoj nebo pohyb kupní síly) je vzhledem k nerozvinutosti dialogu sociálních partnerů u nás stanovování jednotné sazby minimální mzdy právním předpisem jediným možným řešením. Obdobně je minimální mzda státem stanovována ve většině zemí Evropské unie.

Redukce hrubé mzdy pro účely doplatku do minimální mzdy

V zájmu toho, aby se nesnižovala účinnost mzdových opatření kompenzující práce v některých obtížných pracovních podmínkách, odečítají se z hrubé mzdy zaměstnance před jejím porovnáním s minimální mzdou

  1. veškerá mzda dosažená za práci přesčas – jedná se o všechny mzdové složky, které byly zaměstnanci poskytnuty za období, kdy pracoval přesčas (dosažená mzda) včetně příplatku za práci přesčas (§ 114 zákoníku práce),

  2. příplatek za práci ve svátek poskytovaný ve smyslu § 115 zákoníku práce,

  3. příplatek za noční práci poskytovaný ve smyslu § 116 zákoníku práce,

  4. příplatek za práci ve ztíženém pracovním prostředí poskytovaný ve smyslu § 117 zákoníku práce a

  5. příplatek za práci v sobotu a v neděli poskytovaný ve smyslu § 118 zákoníku práce.

Stanovování sazeb minimální mzdy

Základní sazba minimální mzdy v § 111 odst. 2 zákoníku práce (7955 Kč za měsíc nebo 48,10 Kč za hodinu) tvoří hranici, pod kterou nesmí být aktuální platná sazba minimální mzdy vládou stanovena. Tímto ustanovením se zároveň vláda zmocňuje stanovit nařízením základní sazbu minimální mzdy vyšší, než vyplývá ze zákona, a to podle vývoje spotřebitelských cen a mezd, s doporučenou účinností těchto sazeb vždy od počátku kalendářního roku. Nižší sazby minimální mzdy může vláda stanovit pro zaměstnance, kteří jsou při ucházení se o práci znevýhodněni vlivy omezujícími jejich pracovní uplatnění, přičemž snížení těchto dalších sazeb nesmí být stanoveno pod 50 % základní sazby minimální mzdy stanovené nařízením vlády. V současné době se stanoví nižší sazby minimální mzdy pro zaměstnance, kteří jsou poživateli invalidního důchodu.

Aktuální základní sazba minimální mzdy

Základní sazba minimální mzdy je stanovena v § 2 nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, ve znění pozdějších předpisů. Aktuálně od 1. srpna 2013 činí sazba minimální mzdy podle nařízení vlády č. 210/2013 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin 50,60 Kč za hodinu nebo 8 500 Kč za měsíc.

Snížené sazby minimální mzdy

S účinností od 1. srpna 2013 byly znovu zavedeny nařízením vlády č. 210/2013 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., snížené sazby minimální mzdy pro zaměstnance, kteří jsou poživateli invalidního důchodu. Sazba minimální mzdy pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin činí podle aktuálního znění § 4 odst. 1 pro tyto zaměstnance 48,10 Kč za hodinu a 8 000 Kč za měsíc. Důvodem pro takto snížené sazby je podpora pracovního uplatnění této skupiny zaměstnanců. Při přepočtu hodinových sazeb na měsíční se vycházelo z počtu pracovních dnů v roce 2013, kte rých bylo 252. Při stanovené týdenní pracovní době 40 hodin připadá na jeden den 8 hodin a na celý rok při 252 pracovních dnech 2016 hodin. Na jeden kalendářní měsíc tohoto roku pak připadá 168 hodin (2016/12). Mezi pracovní dny se nezapočítávají svátky. Pokud je stanovena měsíční sazba minimální mzdy 8 500 Kč, činí základní hodinová sazba minimální mzdy 50,60 Kč (8500/168). Žádný právní předpis nestanoví způsob přepočítávání hodinových sazeb na měsíční a naopak; budou-li se však v konkrétních podmínkách firmy stanovovat hodinové a měsíční sazby na stejné kalendářní období, bylo by vhodné respektovat stejné principy jejich přepočtu.

Stanovená nebo jiná délka pracovní doby a výše minimální mzdy

Sazby minimální mzdy je nutno ve smyslu § 5 nařízení vlády, o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí, upravit podle délky stanovené týdenní pracovní doby nebo podle doby odpracované.

Při jiné délce stanovené týdenní pracovní doby (§ 79 zákoníku práce) než 40 hodin (37,5 h. a 38,75 h. – § 79 odst. 2 ZP) se hodinové sazby minimální mzdy úměrně zvyšují.

Zaměstnanci, který má sjednánu kratší pracovní dobu (§ 80 zákoníku práce) nebo neodpracoval v kalendářním měsíci pracovní dobu odpovídající stanovené týdenní pracovní době, se sazba minimální mzdy stanovená za měsíc snižuje úměrně odpracované době.

Výše hodinové základní sazby minimální mzdy v nařízení vlády je určena pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin. Podle § 79 odst. 2 zákoníku práce se však délka stanovené týdenní pracovní doby zkracuje. Délka stanovené týdenní pracovní doby činí u zaměstnanců:

  • pracujících v podzemí při těžbě uhlí, rud a nerudných surovin, v důlní výstavbě a na báňských pracovištích geologického průzkumu 37,5 hodiny týdně,

  • s třísměnným a nepřetržitým pracovním režimem 37,5 hodiny týdně,

  • s dvousměnným pracovním režimem 38,75 hodiny týdně.

Zkrácení stanovené týdenní pracovní doby bez snížení

Nahrávám...
Nahrávám...