dnes je 29.3.2024

Input:

Právo zaměstnance na odpojení z pohledu pracovněprávního

5.6.2020, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 6 minut

2020.12.01
Právo zaměstnance na odpojení z pohledu pracovněprávního

Mgr. Daniel Vejsada, JUDr. Tereza Erényi, LL.M.

S rostoucí flexibilitou pracovněprávních vztahů zejména v kancelářských profesích a také s rozvojem moderních technologií se stále častěji zaměstnanci věnují pracovním záležitostem i mimo pracovní dobu prostřednictvím telefonu či e-mailu. V souvislosti s tím se v mnoha evropských státech diskutuje tzv. právo zaměstnance na odpojení, tedy možnost odložit pracovní mobilní telefon či notebook a nereagovat mimo pracovní dobu na telefonáty či e-maily. V tomto článku se tedy podíváme, jak na takovou situaci nahlíží právní úprava v České republice.

PRACOVNÍ DOBA A DOBA ODPOČINKU

Právní úprava v České republice rozděluje čas zaměstnance mezi pracovní dobu a dobu odpočinku. Pracovní dobou se rozumí doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat pro zaměstnavatele práci, a dále doba, v níž je zaměstnanec na pracovišti připraven k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele. Doba odpočinku pak je definována negativně tak, že se jedná o dobu, která není pracovní dobou (tedy veškerý zbývající čas mimo pracovní dobu).

Výše uvedené pak ještě doplňuje pracovní pohotovost, při které je zaměstnanec připraven k práci pro zaměstnavatele, ale na jiném místě, než je jeho pracoviště (obvykle doma), přičemž pokud v rámci pracovní pohotovosti nekoná práci, je taková doba dobou odpočinku. Za dobu držení pracovní pohotovosti přísluší zaměstnanci odměna ve výši 10 % průměrného výdělku. Pokud zaměstnanec v průběhu pracovní pohotovosti práci koná, jedná se o přesčasovou práci, za kterou přísluší dosažená mzda a příplatek za práci přesčas nebo náhradní volno.

Zaměstnanci jsou v pracovním poměru povinni v rámci své pracovní doby konat práci dle pokynů zaměstnavatele. Z toho vyplývá, že naopak v době odpočinku zaměstnanec nemá žádnou povinnost konat podle pokynů zaměstnavatele práci. Zaměstnavatel tak po zaměstnanci v době jeho odpočinku, pokud si s ním nesjedná držení pracovní pohotovosti, nemůže požadovat, aby reagoval na e-maily či odpovídal na telefonické hovory na jeho služební telefon.

S případy, kdy by zaměstnavatel svým zaměstnancům vysloveně nařizoval číst a vyřizovat pracovní e-maily také po pracovní době, se lze setkat nicméně spíše výjimečně. Daleko častěji se setkáváme spíše s tím, že tento požadavek je vyjádřen jen implicitně, případně tak dokonce zaměstnanec činí sám (z různých důvodů). Zaměstnavatelé samozřejmě jdou této situaci často naproti také tím, že zaměstnancům poskytují služební mobilní telefony s přímým přístupem k pracovnímu e-mailu, u kterých navíc umožňují jejich využití také pro soukromé potřeby. Zaměstnanec tak často má pouze jeden mobilní telefon pro soukromé i služební použití, což následně činí obtížným odstřihnout se od pracovního dění po pracovní době.

Je tedy otázkou, jak výše uvedenou situaci vnímat z pracovněprávního pohledu. Nejjednodušší je asi hodnotit situaci, kdy zaměstnavatel svým zaměstnancům přímo uloží povinnost být i mimo pracovní dobu trvale na příjmu. Tuto dobu je podle našeho názoru nutné považovat za pracovní pohotovost, se kterou vyslovil dotčený zaměstnanec konkludentní souhlas (dohoda o pracovní pohotovosti nemusí být písemná). Zaměstnanec ale samozřejmě může takový pokyn zaměstnavatele bez jakékoliv hrozby postihu odmítnout. Pokud nicméně k pokynu zaměstnavatele bude fakticky pracovní pohotovost držet, může následně vůči zaměstnavateli uplatnit nárok na odpovídající odměnu ve výši 10 % průměrného výdělku. Bude nicméně na zaměstnanci, aby v případě sporu nařízení pracovní pohotovosti prokázal, což může být poměrně obtížné. Pokud by v rámci této pracovní pohotovosti zaměstnanec konal práci (tedy musel např. odpovědět na urgentní e-mail či telefonát), pak se jedná o práci přesčas, za kterou zaměstnanci může náležet dosažená mzda, příplatek či náhradní volno (nemá-li práci přesčas zahrnutu již v základní mzdě). Je navíc otázkou, zda by primárně i pouhá povinnost kontroly došlé pošty, tedy čtení pracovních emailů bez nutného výkonu práce

Nahrávám...
Nahrávám...