Na řešení důsledků dočasného omezení odbytu výrobků
			 zaměstnavatele nebo omezení poptávky po jím poskytovaných službách, na tzv.
			 částečnou nezaměstnanost, pamatuje zákoník práce v ustanovení
			 § 209. O tomto institutu jsme Vás
			 informovali ve Zpravodaji č. 4-5/2009. Zaměstnavatel však může reagovat také
			 jinými prostředky, které zákoník práce obecně připouští, aniž by tento postup
			 zužoval pouze na případ omezení poptávky po poskytovaných výrobcích či
			 službách, protože se jedná o obecné postupy.
     Nedostatek práce lze přechodně vyřešit např.
			 poskytováním neplaceného volna, čerpáním dovolené, se zaměstnanci je možné
			 sjednat kratší pracovní dobu anebo zavést konto pracovní doby jako zvláštní
			 způsob nerovnoměrného rozvržení pracovní doby. Nedostatek práce pro zaměstnance
			 je také z ekonomického pohledu možné řešit snížením mzdy za vykonávanou práci.
			 Všechny uváděné možnosti však znamenají pouze dočasné, přechodné řešení,
			 protože ani jedna z nich není schopna vyřešit dlouhodobě situaci při
			 déletrvajícím omezení zakázek a snížení odbytu výrobků a poptávky po službách.
			 Jedná se tak o možné krátkodobé řešení, které zaměstnavateli částečně umožní
			 snížení nákladů na zaměstnance, a tím do určité míry vyřešení přechodných
			 odbytových potíží. Ani jedno z níže popsaných řešení však nepředstavuje řešení
			 koncepční, jde skutečně o krátkodobou reakci. Zákoník práce umožňuje v dohodě
			 se zaměstnanci měnit obsah pracovního poměru, důvod vedoucí k těmto změnám není
			 zpravidla nikdy určující a významný. Ostatně v řadě případů je dokonce v
			 současné době ani blíže neupravuje, a to proto, že se jedná o odchylný postup,
			 který je obecně podle
			 § 2 ZP možný.
     Práva a povinnosti v pracovněprávních vztazích je možné
			 upravit odchylně od zákoníku práce, jestliže to zákoník práce výslovně
			 nezakazuje nebo z povahy ustanovení nevyplývá, že se od něj není možné
			 odchýlit. K odchylné úpravě práv a povinností může dojít nejčastěji smlouvou, a
			 to především kolektivní smlouvou, ale i individuální smlouvou mezi konkrétním
			 zaměstnancem a zaměstnavatelem. Některé úpravy mohou být upraveny i vnitřním
			 předpisem vydaným zaměstnavatelem podle
			 § 305 ZP, možnost úpravy ve vnitřním
			 předpisu však bude pro zvolené téma použitelná výhradně při úpravě poskytování
			 mezd. Všechna ostatní možná řešení totiž záleží výhradně na dohodě
			 zaměstnavatele a zaměstnance.
     Přechodný nedostatek práce je možné v dohodě se
			 zaměstnancem vyřešit tak, že mu bude po dohodnutou dobu poskytnuto neplacené
			 volno. Zákoník práce poskytování pracovního volna bez náhrady mzdy (jak je
			 nazývá) výslovně neupravuje, není však vyloučeno takové volno zaměstnanci
			 poskytnout. Je však nutné zdůraznit, že zaměstnavatel tak nikdy nemůže
			 učinit bez dohody se zaměstnancem. Podle
			 § 13 odst. 3 ZP má totiž
			 zaměstnanec v pracovním poměru právo na přidělování práce v rozsahu stanovené
			 týdenní pracovní doby, případně kratší pracovní doby, jeli sjednána. Určitou
			 výjimkou v tomto směru je i konto pracovní doby jako zvláštní způsob jejího
			 nerovnoměrného rozvržení. Neníli proto dohodnuto cokoli jiného, je
			 zaměstnavatel povinen přidělovat zaměstnanci práci v rozsahu stanovené týdenní
			 pracovní doby. Zaměstnavatel proto nemůže zaměstnance nutit k tomu, aby žádal o
			 neplacené volno, a nebudeli zaměstnanec s poskytnutím neplaceného volna
			 souhlasit a zaměstnavatel práci zaměstnanci přidělovat nebude, jedná se ze
			 strany zaměstnavatele o překážku v práci na straně zaměstnavatele podle
			 § 208 ZP a zaměstnavatel musí
			 zaměstnanci poskytnout náhradu mzdy ve výši průměrného výdělku.
     Bez souhlasu zaměstnance může tuto situaci také vyřešit
			 tím, že bude tuto situaci považovat za částečnou nezaměstnanost s
			 postupem upraveným v § 209
			 ZP. Poskytnutí pracovního volna bez náhrady mzdy v některých případech může
			 být vhodným řešením při dočasném krátkodobém nedostatku práce. Zaměstnanci
			 totiž zajišťuje, že s ním zaměstnavatel pracovní poměr neskončí, protože na něj
			 nebude muset vynakládat mzdové náklady, které nejsou podloženy prodejem, a
			 vyřeší tím přechodný nedostatek práce. Zaměstnanci naopak neplacené volno
			 zajišťuje, že jeho pracovní poměr trvá a zaměstnavatel se nebude snažit ukončit
			 pracovní poměr výpovědí.
     Pracovní volno bez náhrady mzdy může být v dohodě se
			 zaměstnancem poskytnuto v libovolném rozsahu, např. jako celek v rozsahu
			 4 týdnů, tím se zaměstnanci umožní, aby práci vykonával např. formou
			 krátkodobých pracovněprávních vztahů u jiného zaměstnavatele, anebo v rozsahu
			 jednoho nebo dvou dnů v každém týdnu. V dohodě se zaměstnancem je možné zvolit
			 jakoukoliv variantu. Poskytnutí pracovního volna bez náhrady mzdy však znamená,
			 že zaměstnanci za dobu takto poskytnutého pracovního volna nepřísluší mzda,
			 protože práci nekoná, ani náhrada mzdy, protože se nejedná o žádnou z překážek
			 v práci, se kterými zákoník práce spojuje poskytování náhrady mzdy. Z pohledu
			 příjmu na straně zaměstnance se proto jedná o jedno z nejhorších řešení,
			 protože poskytnutí pracovního volna bez náhrady mzdy má pro zaměstnance význam
			 pouze potud, že zaměstnavatel nebude mít zájem na urychleném ukončení
			 pracovního poměru. Výhoda poskytnutí neplaceného volna pro zaměstnavatele
			 spočívá nejenom ve snížení nákladů na zaměstnance, ale také v tom, že
			 zaměstnavatel v případě obnovení poptávky po jím poskytovaných službách či
			 výrobcích nemusí zaměstnance nově přijímat a nově zaučovat.
     Jenom v krátkosti je ještě nutné uvést dopady
			 poskytnutí pracovní volna bez náhrady mzdy do odvodu pojistného na zdravotní
			 a sociální pojištění. Pojistné na zdravotní pojištění musí zaměstnavatel za
			 sebe i zaměstnance odvádět v době trvání pracovního poměru, a tedy i v době,
			 kdy zaměstnanec nepracuje a nemá žádný příjem. Zákon o pojistném na zdravotní
			 pojištění upravuje výši vyměřovacího základu, z něhož se v případě poskytnutí
			 pracovního volna bez náhrady mzdy, pojistné stanoví. Podle
			 § 9 odst. 3 zák. č. 48/1997 Sb., o
			 veřejném zdravotním pojištění, je možné písemnou dohodou mezi
			 zaměstnancem a zaměstnavatelem sjednat závazek zaměstnance, že zaplatí
			 zaměstnavateli zcela nebo zčásti částku odpovídající pojistnému, které za
			 zaměstnance má zaměstnavatel povinnost hradit v době, kdy zaměstnanci poskytl
			 pracovní volno bez náhrady příjmu. Platí, že pojistné na zdravotní pojištění
			 odvádí vždy zaměstnavatel, jedná se tedy o jeho povinnost. Zda bude
			 zaměstnavatel požadovat na zaměstnanci úhradu zaplaceného pojistného na
			 zdravotní pojištění, bude záležet na tom, kdo dal podnět k poskytnutí
			 pracovního volna bez náhrady mzdy a kdo z něj má v daném okamžiku větší
			 prospěch. Pojistné na sociální pojištění se v případě poskytnutého pracovního
			 volna bez náhrady mzdy za tuto dobu neodvádí, protože se pojistné hradí z
			 dosaženého příjmu a pokud zaměstnanec žádný příjem nemá, není ani žádný
			 vyměřovací základ.
 NahoruKratší pracovní doba
      Další možností, jak překlenout po určitou dobu omezený
			 přísun práce, je sjednat se zaměstnanci kratší pracovní dobu. Opět je
			 nutné učinit odkaz na ustanovení
			 § 13 odst. 3 ZP, podle kterého má
			 zaměstnanec v pracovním poměru právo na přidělování práce v rozsahu stanovené
			 týdenní pracovní doby, a jednou z výjimek, kdy tak zaměstnavatel činit nemusí,
			 je sjednání kratší pracovní doby. Sjednání kratší pracovní doby znamená, že se
			 na tomto řešení dohodne zaměstnavatel s konkrétním zaměstnancem.
     Formálně je možné dohodu sjednat v pracovní smlouvě
			 nebo v jejím dodatku či při změně pracovní smlouvy, ale také v jakékoli jiné
			 smlouvě. Jediným v
			 § 80 ZP výslovně upraveným pravidlem je,
			 že zaměstnancům přísluší mzda nebo plat, které odpovídají této kratší pracovní
			 době. Zákoník práce tak neomezuje ani minimální či maximální délku sjednané
			 kratší pracovní doby, ani po jakou dobu tak může být dohodnuto. Kratší pracovní
			 doba může být sjednána tak, že zaměstnanec bude pracovat např. po 6 hodinách od
			 pondělí do pátku, ale může také práci konat od pondělí do čtvrtka s tím, že na
			 pátek pracovní doba rozvržena není. Zaměstnavatel nemůže o kratší pracovní době
			 se současným snížením mzdy rozhodnout sám, protože mu v tom brání zásada
			 upravená v
			 § 13 odst. 3 ZP, a práci musí
			 zaměstnanci přidělovat v rozsahu stanovené týdenní pracovní doby.
     Od kratší pracovní doby, které odpovídá i rozsah
			 poskytovaného platu nebo mzdy, je nutné odlišit tzv. zkrácenou pracovní
			 dobu, která může být zkrácena podle
			 § 79 odst. 3 ZP, avšak vždy bez
			 snížení mzdy. Ke zkrácení pracovní doby může dojít v kolektivní smlouvě nebo ve
			 vnitřním předpise. Zkrátit pracovní dobu pod hranice stanovené zákoníkem práce
			 není možné v individuální dohodě se zaměstnancem, a nemůže tak ani učinit
			 zaměstnavatel uvedený v
			 § 109 odst. 3 ZP, tj.
			 např. stát či územní samosprávný celek. Zkrácení pracovní doby bez současného
			 snížení mzdy podle
			 § 79 odst. 3 ZP však není řešením
			 pro zaměstnavatele při poklesu odbytu po jím poskytovaných výrobcích či
			 službách, protože podmínkou všech opatření, která mají zaměstnavatelé zájem
			 učinit proto, aby nemuseli se zaměstnanci končit pracovní poměr, je současné
			 ušetření nákladů na mzdy.
 NahoruKonto pracovní doby
      Zaměstnavatel může využít konto pracovní doby jako
			 zvláštní způsob nerovnoměrného rozvržení pracovní doby, které obsahuje
			 kolektivní smlouva, případně vnitřní předpis vydaný podle
			 § 305 ZP. Od 1. 1. 2008 však není nutné,
			 aby měl zaměstnavatel k zavedení konta pracovní doby souhlas každého
			 individuálního zaměstnance. Nemůže jej však zavést zaměstnavatel uvedený v
			 § 109 odst. 3 ZP. Konto
			 pracovní doby se stanoví ve vyrovnávacím období, které musí být předem
			 stanoveno a maximálně může činit 26 týdnů po sobě jdoucích. Pouze pro případ,
			 že u zaměstnavatele působí odborová organizace a úprava konta pracovní doby je
			 provedena v kolektivní smlouvě, může činit toto období až 52 týdnů po sobě
			 jdoucích. Jeli však konto pracovní doby zavedeno jako určitá reakce na
			 přechodný nedostatek práce, zpravidla bude praktické stanovit vyrovnávací
			 období v kratším rozsahu.
     Podstatou tohoto způsobu rozvržení pracovní doby je, že
			 ve vyrovnávacím období zaměstnanci za výkon práce nepřísluší fakticky dosažená
			 mzda, ale tzv. stálá mzda a k vyrovnání mzdy za vykonanou práci a pracovní doby
			 dochází až po uplynutí vyrovnávacího období. Zavedení konta pracovní doby tak
			 vlastně znamená oddělení výkonu práce a přímého odměňování za skutečně
			 odpracovanou dobu v konkrétním období. Zaměstnanci může být v tomto období
			 přidělována práce v nižším rozsahu, aniž by se jednalo o překážku v práci na
			 straně zaměstnavatele, zaměstnanci ale může být práce přidělována ve vyšším
			 rozsahu než stanovená týdenní pracovní doba a povinností zaměstnavatele je po
			 uplynutí tohoto vyrovnávacího období obě skutečnosti vyrovnat a případný
			 doplatek mzdy zúčtovat. Při zavedení konta pracovní doby tím dochází k
			 částečnému odložení splatnosti mzdy.
     Zavedení konta pracovní doby umožní přizpůsobení
			 pracovní doby konkrétní potřebě práce v konkrétním období, a to právě se
			 zřetelem na potřebu práce v závislosti na rozsahu plnění úkolů a znamená také
			 do určité míry i úsporu vynakládaných mzdových prostředků, protože dochází k
			 odkladu plateb. Při kontu pracovní doby také neplatí zásada již několikrát
			 uváděná, a to ustanovení
			 § 13 odst. 3 ZP, protože
			 zaměstnanec při zavedení konta pracovní doby nemá právo na přidělování práce v
			 rozsahu stanovené týdenní pracovní doby. Určitou nevýhodou zavedení konta
			 pracovní doby je však náročnost evidence (vedení účtu pracovní doby a účtu
			 mzdy), protože je pracnější oproti běžnému evidování pracovní doby a odměňování
			 za tuto pracovní dobu. Nedostatkem je i kusá a nedostatečná právní úprava,
			 protože s výjimkou zásad, které již byly zmíněny výše, zákoník práce bližší
			 úpravu neobsahuje.
     Jestliže je uplatněno konto pracovní doby, zaměstnanci
			 přísluší ve vyrovnávacím období za jednotlivé kalendářní měsíce mzda ve
			 stálé měsíční výši. Tato stálá měsíční výše musí být sjednána buď v
			 kolektivní smlouvě, případně stanovena ve vnitřním předpisu, tedy stejným
			 způsobem, jako je konto pracovní doby zavedeno. Platí jen, že stálá mzda
			 zaměstnance nesmí být nižší než 80 % jeho průměrného výdělku. Průměrný
			 výdělek se v těchto případech zjišťuje z jiného rozhodného období než obvykle,
			 a to podle
			 § 354 odst. 4 ZP z období
			 předchozích 12 kalendářních měsíců po sobě jdoucích před začátkem vyrovnávacího
			 období. Nepoužije se jako rozhodné období předchozí kalendářní čtvrtletí a
			 běžně zjišťovaný průměrný výdělek k prvnímu dni kalendářního měsíce
			 následujícího po tomto kalendářním čtvrtletí. Nutné je také zdůraznit, že při
			 stanovení minimální výše stálé mzdy se jedná o 80 % průměrného výdělku
			 konkrétního zaměstnance. Zaměstnavatel tak vždy musí pro tento případ zjistit
			 průměrný výdělek zaměstnance, a to z rozhodného období podle
			 § 354 odst. 4 ZP, a v
			 návaznosti na takto zjištěný průměrný výdělek stanovit stálou mzdu. Není
			 vyloučeno, aby zaměstnavatel stanovil stálou mzdu zaměstnancům vykonávajícím
			 stejné práce ve stejné výši, avšak může tak učinit pouze za podmínky, že
			 stanovená stálá mzda u každého konkrétního zaměstnance dosahuje alespoň výše 80
			 % jeho průměrného výdělku zjištěného způsobem upraveným v
			 § 354 odst. 4 ZP.
			 Zaměstnanci je možné stálou mzdu stanovit v jakékoliv výši nad 80 % jeho
			 průměrného výdělku, nicméně z logiky věci spíše plyne, že stálá mzda bude
			 stanovena blíže 80 %, protože stanovení stálé mzdy v nižším rozsahu než
			 průměrný výdělek je vlastně tou výhodou pro zaměstnavatele, kterou zavedení
			 konta pracovní doby představuje. Stálá mzda zaměstnanci přísluší ve stejné výši
			 za každý kalendářní měsíc ve vyrovnávacím období za podmínky, že zaměstnanec
			 odpracuje veškerou pracovní dobu, kterou mu zaměstnavatel předem rozvrhl. Stálá
			 mzda zaměstnanci přísluší ve stejné výši bez ohledu na to, v jakém rozsahu
			 zaměstnavatel pracovní dobu rozvrhl, anebo zda ji vůbec rozvrhl.
     Povinně při zavedení konta pracovní doby musí vést
			 zaměstnavatel účet pracovní doby a účet mzdy zaměstnance. Náležitosti
			 vedení účtu pracovní doby upravuje
			 § 87 ZP a skutečnosti povinně vedené na
			 účtu mzdy
			 § 120 ZP. Nejedná se o účty ve smyslu
			 zákona o účetnictví, ale o pomocné evidence. Zaměstnavatel na účtu pracovní
			 doby vykazuje stanovenou týdenní dobu, popřípadě kratší pracovní dobu, máli ji
			 zaměstnanec sjednanou, dále se vede rozvrh pracovní doby na jednotlivé pracovní
			 dny, včetně počátku a konce směny tak, jak je zaměstnavatelem pro konkrétní
			 období skutečně rozvržena. Zaměstnavatel musí vést fakticky odpracovanou
			 pracovní dobu v jednotlivých dnech a za týden. Každý týden je zaměstnavatel
			 povinen vykazovat rozdíl mezi stanovenou týdenní pracovní dobou a odpracovanou
			 pracovní dobou.
     Na účtu mzdy je zaměstnavatel povinen vést stálou mzdu
			 zaměstnance, tedy fakticky v každém jednotlivém měsíci vyplacenou mzdu, která
			 se v těchto jednotlivých měsících vyúčtovává a zaměstnanci fakticky vyplácí a
			 provádí se z ní všechny odvody, a to jak pojistné…