Propouštění zaměstnanců z organizačních důvodů je v
			 praxi poměrně časté. Vzhledem k různým potřebám zaměstnavatelů a specifikům
			 jednotlivých provozů se však lze nezřídka setkat s případy, kdy je výpovědní
			 důvod spočívající v organizačních změnách nesprávně použit. Jedná se zejména o
			 opatření, která sice určité změny organizační struktury zaměstnavatele
			 představují, dle judikatury Nejvyššího soudu ČR 
			   (dále také jen NS) je ale nelze považovat za
			 organizační důvody ve smyslu zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb., dále také
			 jen ZP), a jako takové nenaplňují zákonný výpovědní důvod. V některých
			 případech také zaměstnavatelé přijetí organizačních změn účelově pouze
			 předstírají, aby se zbavili nepohodlných zaměstnanců.
     K problematice propouštění z organizačních důvodů
			 existuje bohatá judikatura přesahující možnosti tohoto článku. Ve svém shrnutí
			 jsem se tak pokusila vybrat alespoň nejdůležitější zásady vyplývající z
			 judikatury Nejvyššího soudu, které by zaměstnavatelé měli mít na paměti při
			 přijímání organizačních změn, aby snížili riziko, že předmětné výpovědi budou
			 zaměstnanci úspěšně napadeny u soudu z důvodu jejich fiktivnosti.
			 Problematika je z pohledu zaměstnavatele důležitá také proto, že v případě
			 soudního sporu zaměstnavatel nese důkazní břemeno a musí řádné přijetí
			 organizační změny prokázat. 
			  
     Zákoník práce rozlišuje tři případy výpovědí z
			 tzv. organizačních důvodů, a to zrušení zaměstnavatele či jeho části (§ 52 písm. a) ZP), přemístění zaměstnavatele či
			 jeho části (§ 52 písm. b) ZP) a v
			 praxi nejčastější nadbytečnost zaměstnance vzhledem k rozhodnutí zaměstnavatele
			 o změně jeho úkolů, technického vybavení, o snížení stavu zaměstnanců za účelem
			 zvýšení efektivnosti práce nebo o jiných organizačních změnách (§ 52 písm. c) ZP).
     Z praktického hlediska je zásadním rozdílem mezi
			 výpovědí z důvodu zrušení zaměstnavatele nebo jeho části (§ 52 písm. a) ZP) a nadbytečností zaměstnance
			 (§ 52 písm. c) ZP) zvýšená ochrana
			 zaměstnanců při jejich nadbytečnosti, kdy platí zákaz výpovědi v případech
			 vymezených v
			 § 53 zákoníku práce, mezi které patří
			 například pracovní neschopnost nebo mateřská a rodičovská dovolená. V
			 případě výpovědi dle
			 § 52 písm. a) ZP se tyto ochranné
			 doby neuplatní, a použití tohoto výpovědního důvodu je proto pro
			 zaměstnavatele výhodnější [to samé platí i pro relativně ojedinělé případy
			 přemístění zaměstnavatele nebo jeho části podle
			 § 52 písm. a) ZP].
     Zejména v případě rušení různých oddělení a útvarů v
			 rámci organizační struktury tak zaměstnavatelé mohou preferovat ukončování
			 výpovědí z důvodu zrušení části zaměstnavatele dle
			 § 52 písm. a) ZP před běžnou
			 nadbytečností zaměstnanců dle
			 § 52 písm. c) ZP. K této otázce
			 existuje řada soudních rozhodnutí, ze kterých vyplývá, že soud vždy posuzuje
			 danou organizační změnu dle faktické situace u zaměstnavatele a zabývá se tím,
			 zda v daném případě došlo k naplnění výpovědního důvodu dle
			 § 52 písm. a) či zda se ve
			 skutečnosti nejedná pouze o rušení jednotlivých pracovních míst (dle
			 § 52 písm. c) ZP).
     Z judikatury NS vyplývá, že z důvodu zrušení části
			 zaměstnavatele lze rozvázat se zaměstnancem pracovní poměr výpovědí jen tehdy,
			 jestliže zaměstnavatel nadále nehodlá provozovat (relativně samostatnou)
			 činnost, kterou se část zaměstnavatele dosud podílela na plnění úkolů (předmětu
			 činnosti) zaměstnavatele, a jestliže proto pozbyl možnost přidělovat
			 zaměstnanci působícímu ve zrušované části práci podle pracovní smlouvy. 
			   Částí zaměstnavatele se ve smyslu ustanovení
			 § 52 písm. a) ZP přitom rozumí
			 organizační jednotka, útvar nebo jiná složka zaměstnavatele, která vyvíjí v
			 rámci zaměstnavatele relativně samostatnou činnost, jíž se podílí na plnění
			 úkolů (na předmětu činnosti) zaměstnavatele samotného; takováto složka
			 zaměstnavatele má vyčleněny určité prostředky (například budovy, stroje,
			 nářadí, zařízení apod.) a prostory k provozování této činnosti, zpravidla je
			 uvedena ve vnitřním organizačním předpisu zaměstnavatele (např. v organizačním
			 řádu) a v jejím čele zpravidla stojí vedoucí zaměstnanec zaměstnavatele. 
			  
     V souvislosti s rozlišováním mezi výpovědí dle
			 § 52 písm. a) a písm.c) ZP Nejvyšší
			 soud dále judikoval, že organizační opatření, jímž zaměstnavatel sleduje
			 útlum svých výrobních nebo jiných činností, aniž zároveň dochází k úplnému
			 zastavení činnosti zaměstnavatele nebo jeho části, není zrušením
			 zaměstnavatele nebo jeho části ve smyslu ustanovení
			 § 52 písm. a) ZP. 
			   Dle NS se o výpovědní důvod dle
			 § 52 písm. a) ZP nejednalo ani v
			 případě, kdy sice došlo ke zrušení střediska, které by principiálně za část
			 zaměstnavatele považováno být mohlo, ale některé činnosti zrušeného střediska
			 převzal jiný útvar, čtyři ze stávajících zaměstnanců byli v rámci této
			 organizační změny převedeni na jiná střediska či útvary a pouze žalobci byla
			 dána výpověď z pracovního poměru. 
			  
     Jak vyplývá z výše uvedeného, výpovědní důvod dle
			 § 52 písm. a) ZP lze použít pouze v
			 omezených případech. Za sporné lze v praxi považovat zejména rušení různých
			 oddělení či jiných úseků, u kterých není zřejmé, zda naplní definici části
			 zaměstnavatele. V případě pochybností je tak jistější volit výpovědní důvod
			 dle
			 § 52 písm. c) ZP, a to i za cenu,
			 že některým zaměstnancům v ochranné době nebude moci být výpověď předána (a
			 bude nutné počkat, až ochranná doba skončí).
     Ačkoli se fiktivní organizační změna může týkat i
			 výpovědi dle
			 § 52 písm. a) ZP, v praxi se
			 fiktivní organizační změny vyskytují zejména v souvislosti s výpovědí
			 jednotlivého zaměstnance pro jeho nadbytečnost dle
			 § 52 písm. c) ZP. Je proto na místě
			 shrnout základní předpoklady pro platnou výpověď pro nadbytečnost, jak byly
			 opakovaně vymezeny v judikatuře Nejvyššího soudu. 
			  
     K řádné výpovědi pro nadbytečnost je dle NS
			 zapotřebí, aby:
- o organizační změně přijal zaměstnavatel nebo jeho příslušný
				  orgán rozhodnutí, 
- se podle tohoto rozhodnutí konkrétní zaměstnanec stal pro
				  zaměstnavatele nadbytečným, 
- existovala příčinná souvislost mezi nadbytečností zaměstnance a
				  přijatými organizačními změnami, tj. aby se zaměstnanec stal právě v důsledku
				  takového rozhodnutí (jeho realizací u zaměstnavatele) nadbytečným. 
     Dle Nejvyššího soudu je pro výpověď z pracovního poměru
			 podle ustanovení
			 § 52 písm. c) ZP současně
			 charakteristické, že zaměstnavatel i nadále může zaměstnanci přidělovat práci
			 podle pracovní smlouvy (v důsledku rozhodnutí o organizační změně zaměstnavatel
			 neztrácí možnost přidělovat zaměstnanci práci, kterou pro něj dosud podle
			 pracovní smlouvy konal), avšak jeho práce není (vůbec nebo v původním
			 rozsahu) pro zaměstnavatele v dalším období potřebná, neboť se stal nadbytečným
			 vzhledem k rozhodnutí o organizační změně. Zaměstnavatelům zákon uvedeným
			 způsobem umožňuje, aby podle svých potřeb regulovali počet svých zaměstnanců a
			 jejich kvalifikační složení.
     Nejvyšší soud dále opakovaně stanovil, že o výběru
			 zaměstnance, který je nadbytečným, rozhoduje výlučně zaměstnavatel; soud
			 není oprávněn v tomto směru rozhodnutí zaměstnavatele přezkoumávat. Tento závěr
			 je ovšem třeba interpretovat ve světle rozhodnutí Ústavního soudu, dle kterého
			 nesmí být při výběru nadbytečných zaměstnanců uplatněna diskriminační kritéria
			 (například propouštění pouze starších zaměstnanců). 
			  
     K otázce případné fiktivnosti organizační změny
			 Nejvyšší soud uvádí, že pro závěr, zda bylo přijato rozhodnutí o organizační
			 změně, není významné, jak zaměstnavatel (příslušný orgán) své rozhodnutí
			 označil. Především je podstatné, zda rozhodnutí zaměstnavatele
			 (příslušného orgánu) sledovalo změnu úkolů zaměstnavatele, technického
			 vybavení, snížení stavu zaměstnanců za účelem zvýšení efektivnosti práce nebo
			 jinou organizační změnu, pomocí níž měl být regulován počet zaměstnanců a
			 jejich kvalifikační složení tak, aby zaměstnavatel nadále zaměstnával jen
			 takový počet zaměstnanců a v takovém kvalifikačním složení, jaké odpovídá jeho
			 potřebám, nebo zda podle svého obsahu nebo účelu směřovalo k jinému cíli.
     Jestliže rozhodnutí zaměstnavatele bylo opravdu přijato
			 (posuzováno podle jeho skutečného smyslu) k dosažení organizační změny,
			 byl splněn hmotněprávní předpoklad pro podání platné výpovědi z pracovního
			 poměru podle ustanovení
			 § 52 písm. c) ZP. To platí i tehdy,
			 nebyl-li organizační změnou sledovaný efekt později dosažen nebo ukázala-li se
			 přijatá organizační změna posléze jako neúčinná. V případě, že rozhodnutím
			 zaměstnavatele (příslušného orgánu), popřípadě jeho realizací u zaměstnavatele
			 byly od počátku sledovány jiné…