Od účinnosti poslední tzv. velké novely zákoníku
			 práce provedené k 1. 1. 2012 zákonem č. 365/2011 Sb. uplynul již rok, během
			 něhož bylo možno zaznamenat pozitivní i negativním ohlasy na některé změny
			 pracovněprávní úpravy. Účelem tohoto seriálu není rekapitulace všech věcných
			 změn, které tato novela přinesla, ani pokus o hodnocení jejich přínosu, nýbrž
			 snaha upozornit pouze na ty z nich, jejichž dopady vyvolaly v praxi určité
			 aplikační problémy, popřípadě rozdílné právní názory, a prezentovat
			 alespoň obecné stanovisko k jejich řešení, neboť zejména v případě nových
			 pracovněprávních institutů, jakými jsou např. dočasné přidělení zaměstnance,
			 výpověď pro porušení režimu dočasně práceneschopného pojištěnce a některých
			 dalších, není dosud opory v soudní judikatuře. V seriálu je v rovněž odhlédnuto
			 od novelou provedených legislativně technických změn směřujících převážně ke
			 zpřesnění jednotlivých ustanovení, přestože ani poté z dikce některých z nich v
			 porovnání s jinými není zcela zřejmé, zda se z důvodu jejich povahy dá či nedá
			 od těchto ustanovení odchýlit (například, zda je zaměstnavatel vždy povinen
			 krátit zaměstnanci dovolenou z důvodu překážek v práci, nebo zda se může
			 odchýlit a dovolenou mu nekrátit). Seriál je uspořádán ve formě přehledu
			 vybraných (tedy jen některých) změn pracovněprávní úpravy
			 provedených poslední novelou zákoníku práce, a stanoviska k aplikaci těchto
			 změn jsou formulována pokud možno co nejstručněji. (Pozn.: Pro označení
			 zákoníku práce se dále v textu používá pouze zkratky ZP.)
Rozšíření předmětu úpravy
			 ZP
 Nahoru(§ 1 písm. e),
			 § 52 písm. h),
			 § 192 a
			 § 301a)
      Zákoník práce stanovil nově některá práva a
			 povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance v souvislosti s dodržováním režimu
			 dočasně práceneschopného pojištěnce a některé sankce za jeho porušení -
			 tedy práva a povinnosti bezprostředně nesouvisející se základním předmětem
			 pracovněprávní úpravy, jímž je nepochybně především výkon závislé práce
			 zaměstnancem pro zaměstnavatele v některém ze základních pracovněprávních
			 vztahů. V
			 § 301a tak bylo zaměstnancům
			 uloženo plnění i jiných povinností spočívajících v tom, že v době
			 prvních 21 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti (dále jen
			 DPN) se musí zdržovat v místě pobytu a dodržovat dobu a rozsah povolených
			 vycházek. To, že zaměstnavatel byl již před novelou ZP oprávněn kontrolovat
			 tytéž povinnosti (uložené ovšem pojištěnci jen podle
			 § 56 zákona o nemocenském
			 pojištění) a že za porušení těchto povinností mohl již i dříve zaměstnance
			 postihovat ve formě zkrácení nebo dokonce neposkytnutí náhrady mzdy nebo platu
			 podle
			 § 192 odst. 5 a 6 ZP, bylo
			 zaměstnavateli poměrně značně využíváno, neboť obě tato oprávnění logicky
			 vyplynula z přenesení povinnosti zabezpečit zaměstnance v prvém období trvání
			 jejich DPN nebo karantény náhradou mzdy nebo platu namísto nemocenského, a to
			 již od 1. 1. 2009. Možnost (nikoli povinnost) výkonu kontroly a následného
			 postihu práceneschopných zaměstnanců ze strany zaměstnavatelů skrývá sice pro
			 zaměstnavatele určitá úskalí, zejména pokud jde o prokazování konkrétních
			 případů porušení uvedeného režimu a stanovení rozsahu krácení náhrady mzdy nebo
			 platu s ohledem na závažnost porušení konkrétní povinnosti zaměstnancem, avšak
			 za dobu 4 let existence této úpravy nebyly zaznamenány významné excesy.
     Problematickou se však jeví možnost využití nového
			 výpovědního důvodu pro výpověď danou zaměstnanci, který je založen na
			 porušení jiné jeho povinnosti stanovené v
			 § 301a ZP, a to zvlášť hrubým
			 způsobem (viz
			 § 52 písm. h). Přestože tento nový
			 výpovědní důvod byl do ZP zařazen především z podnětu zaměstnavatelů, je jeho
			 použití značně problematické. Tento výpovědní důvod je dán totiž jen tehdy,
			 bylo-li porušení zaměstnancem zaviněno a jde-li o porušení zvlášť
			 hrubým způsobem. Důvod tedy záleží v relativně abstraktní skutkové podstatě
			 [podobně jako je tomu v případě
			 § 52 písm. g) nebo
			 § 55 odst. 1 písm. b) ZP], kde na
			 povahu tohoto porušení, a jeho intenzitu je třeba nahlížet v každém
			 jednotlivém případě zcela individuálně, a to podle okolností, za nichž k
			 němu došlo. Přihlédnout tedy bude třeba zejména k osobě zaměstnance, k jeho
			 pracovnímu zařazení, k jeho dosavadnímu postoji k plnění pracovních úkolů, k
			 době a situaci, v níž došlo k porušení těchto povinností, k míře zavinění
			 zaměstnance, ke způsobu a intenzitě porušení, k důsledkům porušení povinnosti
			 pro zaměstnavatele, k hrozící či způsobené škodě apod. Za použití těchto
			 kritérií je třeba posuzovat i stupeň závažnosti porušení režimu dočasně
			 práceneschopného pojištěnce, který je určující nejen pro zhodnocení, zda lze
			 zaměstnanci dát výpověď z pracovního poměru, ale též pro účely míry krácení
			 nebo neposkytnutí náhrady mzdy nebo platu v prvém období dočasné pracovní
			 neschopnosti podle
			 § 192 odst. 5 ZP. Není
			 tedy vůbec rozhodné, zda zaměstnavatel předem obecně uznal za porušení
			 předmětné povinnosti zvlášť hrubým způsobem určité jednání zaměstnance, a
			 stanovil tak obecně např. v pracovním řádu nebo jiném vnitřním předpisu, či
			 dohodl se o tom v kolektivní či individuální smlouvě.
 NahoruZměna definice závislé práce (§ 2)
      Přestože původní definice pojmu závislá práce, která
			 je klíčovým ustanovením pro posouzení, zda určitá práce (činnost) musí být
			 vykonávána výhradně v některém ze základních pracovněprávních vztahů (jinak by
			 šlo o výkon nelegální práce), byla novelou ZP změněna v tom směru, že oproti
			 původním devíti charakteristikám (znakům) nyní již rozlišuje mezi čtyřmi
			…