Předchozí část článku
 NahoruOdstoupení od pracovní smlouvy (§ 34 odst. 2 až 4)
      Vedle jediného případu zákonného odstoupení
			 zaměstnavatele od již uzavřené pracovní smlouvy z důvodu výslovně stanoveného v
			 zákoníku práce (viz dále) je obecně možné mezi smluvními stranami dohodnout v
			 pracovněprávních vztazích též odstoupení smluvní, a to nejen od pracovní
			 smlouvy, ale i od jiných dvoustranných pracovněprávních úkonů (smluv,
			 dohod) - např. od konkurenční doložky. V těchto případech je ovšem nutno se
			 řídit subsidiárně ustanoveními občanského zákoníku o odstoupení (viz
			 § 48 a
			 49 OZ).
     Judikatura Nejvyššího soudu ČR se však v případě
			 smluvního odstoupení přiklonila k tomu, že esenciální součástí dohody, kterou
			 se sjednává možnost odstoupení, musí být vždy též konkrétní důvod (důvody), pro
			 který (které) by některá ze smluvních stran mohla jednostranně od již uzavřené
			 smlouvy nebo dohody v budoucnu odstoupit. Je tomu tak přesto, že takový
			 požadavek občanský zákoník v
			 § 48 výslovně nestanoví, avšak v
			 pracovněprávních vztazích bylo zřejmě přihlédnuto též k základním zásadám,
			 zejména k zajištění zvýšené ochrany zaměstnance. Znamená to, že např. od
			 konkurenční doložky podle
			 § 310 zákoníku práce (dále jen ZP) může,
			 bude-li to sjednáno, odstoupit nejen zaměstnavatel, ale i zaměstnanec, avšak
			 konkrétní důvody pro odstoupení musí být předem v dohodě o odstoupení sjednány
			 (konkrétně vymezeny) a pouze z těchto důvodů je odstoupení možné. ZP pro
			 odstoupení zaměstnavatele od konkurenční doložky stanoví pouze jedinou
			 podmínku, a to že odstoupit může nejdéle, dokud pracovní poměr zaměstnance trvá
			 (nikoli již později).
     Aniž by to bylo mezi smluvními stranami předem
			 sjednáno, stanoví ZP v
			 § 34 odst. 3 již tradičně jediný
			 případ zákonného odstoupení od pracovní smlouvy, a to pouze ze strany
			 zaměstnavatele tehdy, jestliže zaměstnanec nenastoupí ve sjednaný den do práce,
			 aniž mu v tom bránila překážka v práci, nebo se zaměstnavatel do týdne nedozví
			 o této překážce. V případě odstoupení od pracovní smlouvy (ať zákonného, tak
			 smluvního) však bezvýhradně platí, že od této smlouvy lze odstoupit vždy jen do
			 doby, dokud zaměstnanec nenastoupil do práce (§ 34 odst. 2 ZP). ZP rovněž výslovně stanoví, že
			 odstoupení od pracovní smlouvy musí být provedeno písemně, jinak je
			 absolutně neplatné.
 NahoruPravidelné pracoviště pro účely cestovních náhrad (§ 34a)
      Je-li pravidelné pracoviště pro účely cestovních náhrad
			 sjednáno v pracovní smlouvě, nesmí být vymezeno šířeji než jedna obec.
			 Není-li v pracovní smlouvě sjednáno, platí, že pravidelným pracovištěm je místo
			 výkonu práce sjednané v pracovní smlouvě. Jestliže je však toto místo výkonu
			 práce sjednáno šířeji než jedna obec, považuje se za pravidelné pracoviště
			 obec, ve které nejčastěji začínají cesty zaměstnance (nikoli jen
			 pracovní cesty) za účelem výkonu práce. Cestovní náhrady totiž podle
			 § 152 ZP nepřísluší zaměstnanci jen při
			 pracovní cestě, nýbrž mimo jiné též při cestě mimo pravidelné pracoviště,
			 jestliže mu tím vzniknou cestovní výdaje. Aplikační praxe řešila problém,
			 zda je možné sjednat současně i více pravidelných pracovišť pro účely
			 cestovních náhrad. V této otázce převládá názor, že zákonný požadavek, aby
			 pravidelné pracoviště pro účely cestovních náhrad nebylo sjednáno šířeji než
			 jedna obec, nebrání sjednání i více pravidelných pracovišť pro účely cestovních
			 náhrad, z nichž žádné (na rozdíl od místa výkonu práce) nemůže být sjednáno
			 šířeji než jedna obec. Podmínkou však je, že bude rovněž sjednáno časové
			 určení, kdy (tj. ve kterých dnech, týdnech apod.) bude zaměstnanec konat
			 práci na tom kterém ze sjednaných pravidelných pracovišť tak, aby v každém
			 okamžiku bylo možno pro účely cestovních náhrad určit jediné pravidelné
			 pracoviště.
     Dosavadní jednotnou maximální délku sjednané zkušební
			 doby pro všechny zaměstnance (nejdéle 3 měsíce) je možno nově v případě
			 vedoucích zaměstnanců sjednat až na 6 měsíců. Sjednanou zkušební dobu nelze
			 dodatečně prodlužovat. K prodloužení zkušební doby může dojít jen ze zákona, a
			 to o dobu celodenních překážek v práci, pro které zaměstnanec nekoná práci v
			 průběhu zkušební doby, a o dobu celodenní dovolené. Zkušební doba se
			 tedy prodlužuje o tolik pracovních dnů, kolik jich zaměstnanec z důvodu
			 překážky v práci nebo dovolené celodenně ve zkušební době neodpracoval.
     Nově se rovněž stanoví, že zkušební doba nesmí být
			 sjednána delší, než je polovina sjednané doby trvání pracovního poměru.
			 Jestliže byl tedy uzavřen pracovní poměr v trvání např. 4 měsíců, nesmí být
			 zkušební doba delší než 2 měsíce, byl-li sjednán na 5 měsíců, smí zkušební doba
			 činit jen 2,5 měsíce. Nejspolehlivějším způsobem určení konkrétní délky
			 zkušební doby ve vztahu ke sjednané délce trvání pracovního poměru je
			 přepočet provedený v kalendářních dnech (např. je-li pracovní poměr
			 sjednán od 1. 6. do 21. 9. téhož kalendářního roku, tj. v trvání 113
			 kalendářních dnů, potom sjednaná zkušební doba nemůže činit více než 56
			 dnů).
 NahoruPracovní poměr na dobu určitou (§ 39)
      Od ledna 2012 platí, že pracovní poměr na dobu určitou
			 mezi týmiž smluvními stranami nesmí přesáhnout 3 roky (předtím max. 2
			 roky) a ode dne vzniku prvého pracovního poměru na dobu určitou může být tato
			 doba opakována nejvýše dvakrát; přitom za opakování pracovního poměru na
			 dobu určitou se považuje rovněž jeho prodloužení. V praxi to znamená, že
			 maximální doba opakovaného trvání pracovního poměru na dobu určitou může
			 dosáhnout až 9 let. Pokud však bude pracovní poměr sjednán na dobu
			 kratší než 3 roky (např. na 6 měsíců), může být prodloužen nebo znovu sjednán
			 již jenom dvakrát na celkem 2 x až 3 roky. V takovém případě může tedy celková
			 doba trvání pracovního poměru na dobu určitou činit nejvýše jen 6,5 roku.
			 Jestliže od skončení předchozího pracovního poměru na dobu určitou mezi týmiž
			 účastníky uplynula doba 3 let, k předchozímu pracovnímu poměru na dobu
			 určitou se nepřihlíží (před novelou tato doba nutného přerušení činila alespoň
			 6 měsíců).
     Právní úprava není zjevně zdařilá, neboť zrušením
			 dřívějších výjimek z důvodu zastupování nepřítomných zaměstnanců nebo pro
			 zvláštní podmínky provozu či povahy práce (především u sezónních prací)
			 komplikuje zajišťování plynulého provozu řadě zaměstnavatelů a omezuje možnost
			 pracovního uplatnění mnoha zaměstnanců. O to ve větším rozsahu budou namísto
			 pracovních poměrů využívány dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr,
			 na které se omezení pro pracovní poměry na dobu určitou nevztahují.
     Z přechodných ustanovení k novele ZP lze celkem
			 jednoznačně dovodit, že pokud byl pracovní poměr na dobu určitou sjednán
			 přede dnem nabytí účinnosti této novely (tedy do 31. 12. 2011 včetně) a
			 trvá i po tomto dni, skončí uplynutím sjednané doby. Jeho opakované sjednání
			 nebo prodloužení po tomto dni je však možné již jenom dvakrát, a to za podmínek
			 stanovených v novele ZP - tedy maximálně 2 x 3 roky. K četnosti a době trvání
			 pracovních poměrů na dobu určitou sjednaných do 31. 12. 2011 se tedy
			 nepřihlíží.
     Nová právní úprava pracovního poměru na dobu určitou se
			 - tak jako dříve - netýká agenturního zaměstnávání a není jí dotčen
			 ani postup podle jiných právních předpisů (např. výkon veřejně prospěšných
			 prací a zaměstnávání cizinců podle zákona o zaměstnanosti). Stejně tak je
			 zachována též zákonná obrana zaměstnance proti postupu při sjednávání
			 pracovního poměru na dobu určitou v rozporu s podmínkami stanovenými v
			 § 39 odst. 2 ZP.
Dočasné přidělení (§
			 43a)
     Novela ZP obnovila staronový institut dočasného
			 přidělení zaměstnance k jinému zaměstnavateli, a to na základě písemné
			 dohody uzavřené mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Od agenturního
			 zaměstnávání (zprostředkování zaměstnání agenturou práce) se dočasné přidělení
			 odlišuje jednak tím, že za dočasné přidělení nesmí být poskytována
			 úplata, s výjimkou úhrady nákladů, které byly vynaloženy zaměstnavatelem,
			 jenž zaměstnance k jinému dočasně přidělil, na jeho mzdu nebo plat, popř. na
			 cestovní náhrady, které je povinen…