dnes je 16.5.2024

Input:

Odstupné a vyměřovací základ pro pojistné na veřejnoprávní pojištění

18.7.2014, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 6 minut

2014.14.15.7
Odstupné a vyměřovací základ pro pojistné na veřejnoprávní pojištění

JUDr. Ing. Dana Trezziová

Zahrnovat či nezahrnovat odstupné do vyměřovacího základu pro pojistné na veřejnoprávní pojištění? Toť otázka, na kterou odpoví následující příspěvek.

Zákony o pojistném na veřejnoprávní pojištění (§ 5 zákona č. 589/1992 Sb. a § 3 zákona 592/1992 Sb.) definují vyměřovací základ zaměstnance pro pojistné velmi široce a obecně je vyměřovací základ totožný s výší základu daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti. Zákony o pojistném na veřejnoprávní pojištění však stanovují určité výjimky příjmů zaměstnance, které se do vyměřovacího základu nezahrnují (§ 5 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb. a § 3 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb.), ač podléhají dani z příjmů ze závislé činnosti. Jednou z těchto výjimek je příjem ve výši "odstupného, odchodného poskytované na základě zvláštních předpisů". Odstupné je tedy vyňato z vyměřovacího základu zaměstnance pro odvod pojistného na veřejnoprávní pojištění.

Poskytování odstupného vycházelo vždy z úpravy zákoníku práce, resp. zákoník práce je zvláštním předpisem, na jehož základě je odstupné poskytováno. V § 67 ZP stanoví případy, kdy má zaměstnanec nárok na poskytnutí odstupného (v podstatě v případě ukončení pracovního poměru z důvodů uvedených v § 52 písm. a) až d) ZP), a zároveň stanoví i jeho minimální výši.

Dle historických výkladů MPSV a praxe orgánů sociálního a zdravotního pojištění se do vyměřovacího základu nezahrnovalo pouze tzv. "zákonné odstupné", tj. odstupné vyplácené z povinných titulů uvedených v § 67 ZP (např. zdravotní důvody spojené s výkonem práce, nadbytečnost zaměstnance z organizačních důvodů, přesun nebo zrušení zaměstnavatele), a to i v částce přesahující minimální standard daný zákoníkem práce (násobek průměrné mzdy ke dni ukončení pracovního poměru). Dle výkladů MPSV a praxe orgánů sociálního a zdravotního pojištění pak jakékoli jiné odstupné než "zákonné odstupné" podléhalo pojistnému na veřejnoprávní pojištění. Správnost tohoto výkladu však byla vždy sporná. Odborná i laická veřejnost tak čekala na judikaturu soudů v této věci, která následně dala za pravdu těm, kteří s názorem MPSV a orgánů sociálního a zdravotního pojištění nesouhlasili.

ODSTUPNÉ Z POHLEDU NEJVYŠŠÍHO SOUDU

Prvním judikátem v této věci byl rozsudek Nejvyššího soudu v pracovněprávním sporu č.j. 21 Cdo 732/2011 ze dne 18. září 2012. Nejvyšší soud souhlasil, že v § 67 ZP jsou uvedeny důvody, pro které při rozvázání pracovního poměru přísluší zaměstnanci odstupné, ale vzhledem k tomu, že dle zákoníku práce (v současně platném znění § 4b odst. 1 ZP ) mohou být práva a povinnosti v pracovněprávních vztazích upraveny odchylně od tohoto zákona, pokud to zákon výslovně nezakazuje, dospěl Nejvyšší soud k závěru, že poskytování odstupného při rozvázání pracovního poměru zaměstnavatelem může být založeno na základě dohody obou stran i v dalších případech (z jiných důvodů), než které jsou zákonem stanoveny v § 67 ZP.

Rozsudek se nezabýval otázkou pojistného na veřejnoprávní pojištění. Z  judikovaného závěru však bylo možné dovodit, že i "jiné odstupné" (jiné odstupné než tzv. "zákonné odstupné") je vypláceno v souladu se zákoníkem práce a s ohledem na zákonnou úpravu pojistného je i "jiné odstupné" vypláceno na "základě zvláštních předpisů" a tedy by součástí vyměřovacího základu pro pojistné na veřejnoprávní pojištění být nemělo.

Ani tento judikát nezměnil výklad MPSV a orgánů pojistného na sociální a zdravotní pojištění k zahrnování "jiného odstupného" do vyměřovacího základu pro pojistné. Nicméně odborné veřejnosti dal do rukou významný argument pro případ sporů v oblasti pojistného na veřejnoprávní pojištění, pokud by zaměstnavatel neuhradil pojistné z "jiného odstupného".

ODSTUPNÉ Z POHLEDU NEJVYŠŠÍHO SPRÁVNÍHO SOUDU

Zásadním zlomem v diskusi, zda "jiné odstupné" (jiné než "zákonné odstupné") zahrnovat do vyměřovacího základu pro pojistné na veřejnoprávní pojištění, přinesl dne 26. března 2014 rozsudek Nejvyššího správního soudu (dále jen "NSS") č.j. 6 Ads 90/2013 - 50 v právním sporu mezi

Nahrávám...
Nahrávám...